Besøkstall

83 328 denne måneden

61 229 927 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Turistinfo og andre småting som skurrer på Orkanger

Info1.JPG

Turistinformasjonen ligger på Franslykkja, ifølge skiltinga på Orkanger. Hvorfor er det umulig å få skikk på enkle ting som:
* god turistinformasjon
* et sentrum uten farlige fortauskanter
* ekspressbuss gjennom hele Orkanger
* benker for eldre i nedre del av Orklaparken
* skilting til Orkanger sentrum

Dette er fire eksempler på løsbare oppgaver som har ligget uløst i år etter år trass i klager og påminnelser. Vi kunne også etterlyst andre evighetsprosjekter som den digitale turstien på Nerøra (penger er bevilget for lenge siden) og et skilt på E39 som forteller trafikanter fra nord at det finnes et Orkanger sentrum med spisesteder (tatt opp bla. i felles hovedutvalgsmøte vinteren 2016).

Men nå - fire andre gjengangere:

Turistinformasjonen
Skiltet på bildet over har stått slik i lang tid. For noen somre siden fikk Orkanger terningkast 1 i VG fordi turistinformasjonen ikke lot seg spore opp i det  hele tatt når du kom fra nord.

Orkdal kommune betaler nærmere 100 000 kr i året til Bårdshaug Herrgård for at hotellet skal fungere som turistmottak. Som resultat får hotellet over tusen vitebegjærlige turister innom per sesong - med mulighet for bedriften til å selge egne senger og mat.

Opplegget har lignet en farse i årevis. Rapportene forteller til det kjedsommelige om turister som etterlyser kart og en PC som virker. Også PCen er Orkdal kommune sin...

Flertallet i kommunestyret har avvist å utrede turistinformasjon ved biblioteket.

Men skiltet går det sikkert an å snu snart, sånn at vi slipper å profilere Orkangers styggeste område (Franskykkja).

Info2.JPG

I dette lite tiltalende området skal besøkende lete etter turistinformasjonen. Orkdal kommune har verksted og ørkenaktige tomter i sentrum og vil ha handel utenfor.

Fortauskanter til besvær
Mer er enn tre år har gått siden både rådet for personer med nedsatt funksjonsevne og Orkanger ungdomsskole tok opp problemet med vonde fortauskanter og sykkelheller ut av stilling i sentrum.

Også politikere og Orkanger Vel har engasjert seg. I mai skrev Kari Ingeborg Svendgård som privatperson til Orkdal kommune etter en sykkelulykke pga en slik kant.

Nå - etter mange år, og i et svar til Svendgård - varsler tekniske tjenester befaring sammen med rådet med det lange navnet. Men saken er egentlig såre enkel:

Kanter skal bort ved gangfelt og i kryss.

Den som bruker rullator eller sykler skal ikke måtte løfte rullatoren eller løfte på rumpa. I Orkanger sentrum er det faktisk best å sykle i gata med mindre du bruker terrengsykkel.

Det tar tekniske tjenester neppe mer enn en time å kartlegge kanter på pluss 1 cm fra Bårdshaug til Strandheim. Bruk sykkel, ikke bil.

Sykkel1.jpg
Årene har gått, og de aller fleste kantene som gjør livet verre for rullatorbrukere og syklister eksisterer fortsatt. Nå planlegger tekniske tjenester befaring...

Hvorfor går ikke buss 310 forbi Nerøra?
Spørsmålet ble tatt opp politisk første gang i 2011. Det er enkelt å løse, men i motsetning til feks Melhus ser Orkdal kommune ikke ut til å ha noen dialog med AtB.

Rute 310 går langs Orkdalsveien helt fra Fannrem, men svinger plutselig av fra tettbygd strøk og ut på E39 like før den når Nerøra (ved Hov). Resultatet er at flere kjører bil til p-plasser nær busstopp eller de kjører bil i stedet for å ta buss.

Bussen vil muligens bruke marginalt lengre tid på å kjøre Thamshavnveien. Men den får en stor fordel i retning Trondheim fordi det ikke blir nødvendig å vente på trafikk fra Trondheim slik som det er ved Hov i dag. På Thamshavn er det tunnel og planfri innpåkjørsel.

Mona Figenschow tok nylig opp dette i brev til Orkdal kommune. Figenschow flyttet fra Buvika til Strandheim i den tro at ekspressbussen passerte også Nerøra. Men Nerøra er forsømt både av kommunen og AtB.

Benker ved Orklaparken
Orklaparken (tursti med rasteplasser langs elva) ble lansert av arkitektfirmaet Selberg under Orkdal 2040 i 2010 - altså for sju år siden. Selberg anbefalte å åpne punkter mot Orkla med bord og benker i det tett befolkede området på Orkanger.

Selberg minnet også om folkehelsegevinsten ved å ha kort avstand mellom bord/benker slik at de som er dårlige til beins kan bruke tilbudet.

Ved nedre del har vi både pensjonistboliger og omsorgsboliger. Etter sju år er det fremdeles ikke ryddet vinduer mot elva med gode sitteplasser i området der mange eldre bor. 

Orklaparken_Selberg1.jpg

Slik foreslo Selberg arkitektkontor enkle rasteplasser med sikt mot Orkla der folk bor, blant annet nær pensjonistboligene på Bårddhaug. Sju år har gått.

 

Publisert 28.07.2017


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse