Besøkstall

95 943 denne måneden

18 967 270 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Dyrt med trikk langs Thamshavnbanen

04062009103_1.jpg

Bybane eller trikk langs traseen til Thamshavnbanen kommer til å koste mye. Museumsdrifta kan dessuten hindre kommersiell drift. Det er krevende å kombinere vern og effektiv kollektivtrafikk, påpeker Selberg arkitektkontor i en utredning for Orkdal 2040. To moderne "trikker" vil koste ca. 40 millioner kroner.

Ekspertene til Selberg gir ikke noe råd for eller mot bybane. Deres oppgave var å utrede et framtidig kollektivtilbud i kommunen. Formannskapet ba konkret om å få se fordeler og ulemper ved et pendeltog langs Thamshavnbanen som en del av kollektivpakka.

Nå foreligger rapporten, og dette er hovedtrekkene:

* Den mest aktuelle strekningen er fra Hov til Fannrem stasjon (4,6 km).

* En kommersiell bane må ha nye lokomotiv og vogner - eller "trikk". Det trengs bla. moderne komfort, tilgjengelighet for funksjonhemmede og et automatisk billettsystem.

* Samtidig må dagens kjørestrøm (veksel), sporvidde (smal) og skinnegang beholdes. En verneprosess er i gang. Det gjør at det neppe finnes brukt materiell å få kjøpt som passer til skinner og strøm.

* To nye "trikker" vil koste totalt ca. 40 mill. Det vil koste ca. 6 mill. å sette i stand banestrekningen mellom Bårdshaug og Hov.

* Sju veier krysser banen på denne strekningen. Omfattende sikringstiltak må til. Planfri kryssing kreves ved Rv. 710 (Shell). Der er det for øvrig politisk stemning for å senke veien i en kulvert under bakken.

* En bybane kan kombineres med intern ringbuss for Orkanger-Fannrem-Gjølme. Bybane kan også bidra til at Nettbuss kun stopper ett sted på Orkanger og Fannrem, og at folk tar banen på kortere strekninger mellom bussens hovedstopp.

Paradoksalt nok kan museumsdrifta sette en stopper for en revitalisering av Thamshavnbanen for moderne kollektivtransport.

Men det skal politikerne etter hvert se nærmere på i et Orkdal 2040-perspektiv.

Flere innspill til Orkdal 2040 peker på Thamshavnbanen som svært viktig for kommunens historie og identitet. Andre er sterke motstandere.

 

 

 

Publisert 03.03.2010


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Innsendte kommentarer:

BANE 03.03.2010 19:11
Det mest urealistiske prosjektet lansert i forbindelse med 2040.

ErikP 03.03.2010 16:27
Ringbussen ble nedlagt fordi det ikke var økonomi, det bør få alarmklokkene til å ringe! Heller enn å pusse opp banen, bør den fjernes! Det bør ikke gå bane tvers igjennom Fannrem, Fannremsmoen og Evjen, pressedebatten i fjor sommer viste det klart. De sopm lanserer dette, håper å SPLITTE støttespillerne til Orkanger Vel, nå som så mange ganger før, slik at ingenting skjer, politikerne slipper å gjøre vedtak, og vi blir sittende igjen med et "sentrum" som strkker seg fra Orkanger til Fannrem, nå som før og hvor grensen er som en gummistrikk! Tog gikk ut på dato i Orkdal som transportmiddel i 1963, jeg var der og fotograferte det siste toget med kassa-apparat, det sier noe om hvor lenge det er siden!

PT 03.03.2010 15:13
kommer aldri til å bli et alternativ til bil,fordi: bilen vil den bli brukt så lenge man har den. Oslobøgda er vel eneste byen der man kan leve helt uten bil..intern ringbuss for Orkanger-Fannrem-Gjølme fantes vel engagn på 80tallet kansje den kunne fått nytt liv??

ErikP 03.03.2010 13:01
Kostnadene som er skissert her er nok bare toppen på isfjellet! Og om kulvert for veifarende skal tvinges fram for å få til bybane, er jo i virkeligheten kostnadene enorme, for dette er jo et helt unødvendig prosjekt! Det blir på en måte bane på TRASS. Så til skissen med bane og ringbuss - det blir jo smør på flesk, hva skal vi med bane når det allikevel går buss, og alle må jo se at det er et dårligere tilbud enn dagens, når man fjerner stoppesteder, eneste part som tjener på det er nettbuss, som slipper unna konsesjonsvilkår, noe de ikke bør slippe unna, etter min mening, for jeg tviler på at nettbuss vil gå inn i dette prosjektet! Og da risikerer vi å stå der uten stoppesteder, og med en konkurs "bybane", og med Nettbuss ansvarsfri! Nei dette er å rygge inn i framtida, og berede grunne for et uendelig kostnadssluk, for denne banen kommer aldri til å gå med overskudd, hvilke passasjerer skal holde liv i den, egentlig?

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse